Διπλή Έκπτωση στα Τεκμήρια Διαβίωσης για 1,85 Εκατ. Συνταξιούχους
Σημαντικές ελαφρύνσεις περιμένουν περίπου 1,85 εκατομμύρια συνταξιούχους ηλικίας 65 ετών και άνω στις φετινές φορολογικές δηλώσεις, καθώς προβλέπεται διπλή έκπτωση στα τεκμήρια διαβίωσης κατοικιών και επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης (Ι.Χ.). Όπως προκύπτει από τις ισχύουσες φορολογικές διατάξεις, η σωρευτική μείωση μπορεί να φτάσει έως και το 55,5% για τα ακίνητα και το 81,6% για τα οχήματα.
Ο Νέος Νόμος 5246/2025
Η πρώτη βαθμίδα της έκπτωσης εφαρμόζεται φέτος για πρώτη φορά, με βάση το άρθρο 7 του ν. 5246/2025, ο οποίος ψηφίστηκε τον Δεκέμβριο του προηγούμενου έτους και αφορά τα εισοδήματα του 2025. Ο νόμος αυτός επιφέρει σημαντικές μειώσεις στα ποσά των τεκμηρίων, οι οποίες κυμαίνονται από 30% έως 35% για τις κατοικίες και από 7,2% έως 73,7% για τα αυτοκίνητα.
Κατοικίες
Για τις κατοικίες που βρίσκονται σε περιοχές με αντικειμενική τιμή ζώνης έως 2.799 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο (τ.μ.), τα ποσά των τεκμηρίων διαβίωσης (αντικειμενικών δαπανών) μειώνονται πλέον κατά 30%. Αλλαγές υπάρχουν και για τις πιο ακριβές περιοχές: το ποσοστό προσαύξησης για περιοχές με τιμές ζώνης από 2.800 έως 4.999 ευρώ ανά τ.μ. μειώνεται από το 40% στο 30%, ενώ για περιοχές με 5.000 ευρώ και άνω, η προσαύξηση πέφτει από το 70% στο 58%. Με αυτές τις αναπροσαρμογές, τα νέα τεκμήρια για τις εν λόγω ζώνες διαμορφώνονται μειωμένα κατά 35%.
Ι.Χ. Αυτοκίνητα
Ριζική είναι η αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού των τεκμηρίων για τα Ι.Χ. με παλαιότητα έως 15 ετών (ταξινομημένα από την 1η Νοεμβρίου 2010 και έπειτα). Ενώ μέχρι πέρυσι το τεκμήριο προσδιοριζόταν αποκλειστικά από τον κυβισμό του κινητήρα, με το νέο καθεστώς υπολογίζεται με βάση τις εκπομπές ρύπων (CO2), σε αντιστοιχία με τα τέλη κυκλοφορίας. Αυτό το νέο σύστημα οδηγεί σε φετινή μείωση των τεκμηρίων από 7,2% έως και 73,7% για τη συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων. Παράλληλα, συνεχίζουν να υφίστανται μειώσεις στο ποσό του τεκμηρίου ανάλογα με την παλαιότητα, κατά 30% για αυτοκίνητα 5-10 ετών και κατά 50% για οχήματα άνω των 10 ετών.
Η Δεύτερη Έκπτωση Λόγω Ηλικίας
Πέραν των νέων διατάξεων, παραμένει σε ισχύ η πάγια ρύθμιση του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (περίπτωση ζ' του άρθρου 33 του ν. 4172/2013). Σύμφωνα με αυτήν, για τους φορολογούμενους συνταξιούχους που έχουν υπερβεί το 65ο έτος της ηλικίας τους, τα τεκμήρια διαβίωσης μειώνονται επιπλέον κατά 30% σε σχέση με τα ποσά που προκύπτουν από τις βασικές διατάξεις.
Σωρευτικό Όφελος
Η εφαρμογή της δεύτερης επιπλέον έκπτωσης του 30% (λόγω ηλικίας) πάνω στα ήδη μειωμένα ποσά του νέου νόμου, δημιουργεί ένα σημαντικό σωρευτικό όφελος. Συνολικά, οι εκπτώσεις στα τεκμήρια διαβίωσης για τους 1,85 εκατομμύρια δικαιούχους συνταξιούχους διαμορφώνονται από 51% έως 55,5% για τις κατοικίες τους και από 35,1% έως 81,6% για τα οχήματά τους, ελαφρύνοντας αισθητά τα φορολογικά τους βάρη.
Sources
Newer, from the desk
Pay transparency in Greece from 1 November: what you can ask your employer
